Bezpieczeństwo kierowcy w transporcie drogowym – Akredytacja Border Force i znaczenie telematyki w ochronie.

Nie od dziś wiadomo, że praca kierowcy zawodowego niesie za sobą wiele, potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Bezproblemowe dostarczenie towaru jest sprawą bardzo ważną, ale kierowca powinien mieć przede wszystkim na uwadze bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu. Kwestia ta nie ogranicza się tylko do umiejętności prowadzenia pojazdu, ale również radzenia się w sytuacjach stresowych/niebezpiecznych podczas odbierania odpoczynku, tankowania czy załadunku/rozładunku.

    • Rodzaje zagrożeń w transporcie

Do najczęstszych zagrożeń wciąż należą zdarzenia związane z uczestnictwem w ruchu drogowym. Jednak w tym przypadku czynnikami mogącymi je zniwelować jest sprawność psychomotoryczna oraz rozsądek kierowców, a także dostosowywanie prędkości do warunków panujących na drodze.

Niestety w transporcie drogowym duży problem stanowi również działalność przestępcza, na którą kierowcy najbardziej narażeni są podczas odbierania odpoczynków, tankowania czy robienia zakupów spożywczych. W przypadku próby kradzieży ładunku bądź cennych przedmiotów z pojazdu metody złodziei są różne – podszywanie się pod autostopowicza/policjanta, rozbicie szyby, wpuszczenia gazu, np. chloroformu do kabiny kierowcy, przecięcie plandeki/przewodów hamulcowych, przebicie opon, upozorowanie wypadku/utrudnień na drodze czy nawet pobicie.

Kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe mogą również zderzyć  się z problemem nielegalnej imigracji. Dużą skalę tego zjawiska można zaobserwować szczególnie w rejonie Calais nad Kanałem La Manche. Uchodźcy próbują znaleźć schronienie w naczepie pojazdu albo bezpośrednio pod nią. W ekstremalnych sytuacjach może dochodzić do napadu na kierowcę w celu wymuszenia zgody na ukrycie się. Warto mieć na uwadze, że w tym roku nastąpił wzrost kar za przemyt ludzi do Wielkiej Brytanii zarówno dla kierowcy jak i właściciela pojazdu –  także za ten nieświadomy.

Jako że kierowca ciężarówki jest odpowiedzialny za przewożony towar na każdym etapie jego transportu, warto poznać techniki, jakimi posługują się drogowi przestępcy oraz to, jak się przed nimi chronić.

    • Zabezpieczenia antywłamaniowe

Z racji, że kierowcy zawodowi podróżują na długich trasach zazwyczaj samotnie, dobrze jest zabezpieczyć pojazd przed potencjalnymi działaniami przestępczymi, m.in. poprzez:
– zamontowanie kamery termowizyjnej wewnątrz naczepy z poglądem w kabinie kierowcy;
– umieszczenie w naczepie urządzenia do emitowania sygnału dźwiękowego;
– w przypadku naczep z plandeką wzmocnienie ochrony za pomocą drucianej siatki, np. z drutów ocynkowanych;
– zabezpieczenie drzwi kabiny tzw. motylkami;
– wymianę kłódki na szyfrowaną albo zamontowanie dodatkowej, metr nad właściwą;
– wentylowanie kabiny oraz rozmieszczenie czujników jako zabezpieczenie przed wpuszczanym gazem;
– zainstalowanie alarmu napadowego w kabinie kierowcy, który przesyła sygnał o zagrożeniu bezpośrednio do firmy (mailem bądź smsem).

    • Środki obrony własnej

Oprócz możliwości zabezpieczenia pojazdu bądź ładunku ważną kwestią jest samoobrona kierowcy. 

Gaz łzawiący jest jednym z narzędzi, które może być używane przez kierowców zawodowych w sytuacjach zagrożenia lub napadu. Gaz ten działa drażniąco na oczy i drogi oddechowe, powodując łzawienie, pieczenie i trudności w oddychaniu. Jego zastosowanie może dać kierowcy cenny czas na ucieczkę lub wezwanie pomocy.

Kolejnym środkiem do samoobrony są pałki teleskopowe. Są one łatwe do przenoszenia i składania, a po rozłożeniu stanowią efektywne narzędzie odstraszające lub obronne w sytuacjach zagrożenia. Pałki teleskopowe mogą być stosowane w przypadku próby napaści lub ataku, aby odeprzeć napastnika i dać kierowcy możliwość ucieczki.

Pomocne mogą także okazać się latarki stroboskopowe, które emitują silne, skoncentrowane światło, umożliwiające tymczasowe oślepienie napastnika lub zdezorientowanie go. Jest to szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy kierowca zostaje zaatakowany w ciemnym miejscu.

Na koniec warto wspomnieć też o pistolecie hukowym, którego głośny dźwięk ma na celu odstraszenie napastnika. Zdezorientowany napastnik daje kierowcy szansę na ucieczkę lub wezwanie pomocy.

Należy jednak pamiętać, że stosowanie jakiegokolwiek środka ochrony osobistej wymaga odpowiedniego przeszkolenia i znajomości przepisów prawnych dotyczących jego użycia w danym kraju. Przykładowo w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Danii, Holandii, Belgii, Norwegii, Szwecji, Turcji czy Grecji, posiadanie gazu pieprzowego jest prawnie niedozwolone, a ich użytkowanie nawet w obronie własnej może ściągnąć na osobę cywilną poważne konsekwencje. Warto zaznajomić się z przepisami obowiązującymi w kraju, do którego się wybieramy, nim zdecyduje się na zakup któregoś z narzędzi do samoobrony. 

    •  Przykładowe środki prewencji

Praca kierowcy zawodowego często wiąże się z długimi godzinami spędzonymi na drodze i wynikającymi z tego różnymi wyzwaniami. Istnieją jednak środki prewencji, które można podjąć w celu optymalnej ochrony podczas pracy na trasie.

Planowanie trasy jest kluczowym elementem, który może pomóc w minimalizacji ryzyka na drodze. Przed rozpoczęciem podróży kierowca zawodowy powinien dokładnie zaplanować swoją trasę, uwzględniając warunki drogowe, punkty przemocy czy obszary o wysokim ryzyku kryminalnym. itp. Istnieją również specjalne aplikacje i systemy nawigacyjne, które dostarczają informacje na temat bezpieczeństwa na drodze, takie jak obszary konstrukcji lub poważne wypadki drogowe.

W przypadku wystąpienia niebezpiecznych sytuacji na drodze, kierowcy zawodowi powinni zachować spokój i zastosować zasady jazdy defensywnej. Nie należy nawiązywać kontaktu wzrokowego lub werbalnego z agresywnym kierowcą, ani reagować też na próby zaczepek.  Podczas próby napadu lub ataku, najlepszym rozwiązaniem może być staranie się utrzymania dystansu, a następnie jak najszybsze skontaktowanie się z odpowiednimi służbami ratunkowymi.

Bycie obecnym podczas załadunku i rozładunku jest również ważnym środkiem prewencji. Kierowca zawodowy powinien być czujny i uważny podczas tych czynności. W przypadku nieznanego otoczenia lub obszaru o wysokim ryzyku, warto poprosić o towarzystwo innego pracownika lub skontaktować się z personelem firmy, celem zapewnienia dodatkowej ochrony.

Planowanie miejsca postoju jest kolejnym istotnym aspektem pracy kierowcy zawodowego. Należy dążyć do wyboru bezpiecznych miejsc, takich jak parkingi z ochroną, dobrze oświetlone i monitorowane obszary. Przed wyborem takiego miejsca warto skonsultować się z innymi kierowcami ciężarówek lub skorzystać z aplikacji, które udostępniają informacje zwrotne na temat bezpiecznych miejsc postojowych. 

W razie problemów na trasie kierowcy zawodowi mogą także skorzystać z naszej oferty Truckerinfo, natomiast dla przedsiębiorców będących naszymi stałymi klientami posiadamy dedykowany numer alarmowy.

Ograniczenie opuszczania kabiny nocą jest także ważnym środkiem prewencji. W nieznanych miejscach lub obszarach o wysokim ryzyku lepiej pozostać w zamkniętej kabinie pojazdu – szczególnie w godzinach nocnych. Jeśli jednak konieczne jest opuszczenie kabiny, należy zachować czujność, być widocznym i unikać izolowanych obszarów.

Warto też zwrócić uwagę na to, aby cenne przedmioty były ukryte i niedostępne dla osób postronnych. Opcjonalnym rozwiązaniem może być zainwestowanie w specjalne schowki lub sejfy, które umożliwią bezpieczne przechowywanie wartościowych rzeczy.

    • Akredytacja Border Force. Znaczenie telematyki w bezpieczeństwie

Warto rozważyć akredytację Border Force. Przy przestrzeganiu ustalonych procedur bezpieczeństwa program ten pozwala uniknąć kar związanych z przypadkowym przewozem nielegalnych imigrantów na terenie Europy. W przypadku pojazdów przekraczających granicę Wielkiej Brytanii polecane jest zainstalowanie aplikacji UKTruckCheck, która ułatwia udokumentowanie działania danej firmy transportowej zgodnie z prawem i zwiększa jej szansę na uzyskanie akredytacji od Border Force. 

Dobrym zabezpieczeniem może również okazać się korzystanie z systemu telematycznego w formie GPS.  Główną korzyścią takiego rozwiązania jest możliwość monitorowania pozycji pojazdu. Dzięki stałej łączności dyspozytora z kierowcą oraz danych satelitarnych z GPS wszelkie zachowania odbiegające od normy, m.in. zjazdy, poziom paliwa, mogą być na bieżąco sprawdzane. Telematyka umożliwia również wyznaczanie niebezpiecznych stref, których kierowca może w miarę możliwości omijać. 

W temacie telematyki warto zwrócić się do naszego partnera, firmy Linqo – części grupy Ruptela, oferującej kompleksową ofertę pozwalającą na efektywne zarządzanie procesami transportowymi oraz optymalizację kosztów przedsiębiorstwa. Współpraca ta stanowi także gwarancję wysokiej jakości usług i bezpieczeństwa prowadzenia biznesu. 

Podsumowując, bezpieczeństwo kierowcy powinno być dla firmy zawsze priorytetem. Poprzez odpowiednie planowanie trasy, umiejętność przewidywania niebezpiecznych sytuacji, monitorowanie pozycji samochodu, wdrażanie procedur postępowania oraz przeszkolenie z zastosowania środków ochrony osobistej można zminimalizować ryzyko wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń podczas wykonywania transportu.