Zmiany w Polskich przepisach drogowych w 2024 roku.
1 lutego 2024
Wraz z nadejściem 2024 roku, polska branża transportowa szykuje się na zmiany w polskich przepisach drogowych i wynagrodzeniach kierowców. Poniżej przedstawiamy harmonogram planowanych zmian na ten rok. Dotykają one m.in. minimalnego wynagrodzenia, kar za brak OC oraz nowych regulacji dotyczących Stref Czystego Transportu.
Styczeń – Podwyżki Wynagrodzeń i Surowe Kary za Brak OC
Wraz z nadejściem stycznia 2024 roku, minimalne wynagrodzenie w Polsce ulegnie zmianie. Od 1 stycznia wyniesie ono 4242 zł brutto, a od 1 lipca wzrośnie do 4300 zł brutto. Dla kierowców, których przeciętne wynagrodzenie osiąga 7824 zł brutto, zmiany te oznaczają konieczność ponownej oceny ryczałtów za pracę w godzinach nadliczbowych, nocną zmianę oraz dyżury.
Wzrost minimalnego wynagrodzenia skutkuje również podniesieniem kosztów opłat OC. Kary za brak ważnej polisy OC uzależnione są teraz od liczby dni opóźnienia w opłaceniu:
- Od 1 do 3 dni: 1700 zł -Od 4 do 14 dni: 4240 zł;
- Od 15 dni i więcej: 8480 zł;
- Od 1 lipca obowiązywać będą nowe stawki kar, które sięgną odpowiednio: 1720 zł, 4300 zł oraz 8600 zł. Warto zauważyć, że dla pojazdów ciężarowych kary mogą sięgnąć nawet trzykrotności minimalnego wynagrodzenia brutto.
Dodatkowo od 1 stycznia 2024 roku znosi się obowiązek zgłaszania nabycia pojazdu.
Od nowego roku obowiązkiem każdej osoby, która kupiła samochód po dniu 1.01.2024 r. jest obowiązek rejestracji pojazdu w ciągu 30 dni od daty zakupu. W przypadku przedsiębiorstw handlujących samochodami okres ten wydłuża się do 90 dni.
Kary wyglądają w następujący sposób :
W przypadku braku rejestracji dla osób prywatnych do 30 dni od zakupu kara wynosi 500 zł, po 180 dniach 1000 zł.
Przedsiębiorstwa handlujące autami do 90 dni od zakupu 1000 zł, a powyżej 180 dni 2000 zł.
Warto zaznaczyć, iż nowe przepisy nie dotyczą pojazdów nabytych przed 1.01.2024 r.
Marzec – Konfiskata Pojazdów za Jazdę pod Wpływem Alkoholu
Najnowsze zmiany w polskich przepisach drogowych w 2024 roku wprowadzają surowe sankcje dla kierowców, którzy prowadzą pojazdy pod wpływem alkoholu. Od marca 2024 roku, jeśli kierowca ma więcej niż 1,5 promila alkoholu we krwi, policja będzie miała prawo nie tylko odebrać mu prawo jazdy, ale również skonfiskować jego pojazd. Jeszcze surowszych kar mogą się spodziewać sprawcy wypadków drogowych. Każdy kierowca, który kieruje pojazdem pod wpływem alkoholu i spowoduje wypadek pod wpływem 1 promila alkoholu we krwi – będzie miał zabrane prawo jazdy i policja skonfiskuje mu samochód. Jeśli w wyniku wypadku z auta zostanie wrak – taki kierowca będzie musiał ponieść szkodę w wysokości średniej wartości rynkowej swojego pojazdu.
Kary finansowe dla kierowców ciężarówek pod wpływem alkoholu są znacznie wyższe. Szczególnie jeśli prowadzą pojazd przewoźnika lub firmy, w której są zatrudnieni. Sądy będą nakładać kary sięgające od 5 tysięcy złotych w górę.
Lipiec – Rewolucja w Mobilności: Strefy Czystego Transportu i Nowe Wyposażenie Samochodów
Od 1 lipca 2024 roku, Warszawa i Kraków stają się pierwszymi miastami w Polsce, wprowadzając strefy czystego transportu. Oznacza to, że tylko pojazdy spełniające wymogi normy Euro, np. Euro 4, Euro 5 itp., będą mogły wjechać do wyznaczonych stref. Dla mieszkańców tych miast, którzy nie zmienią pojazdu od momentu przyjęcia uchwały, przepisy nie zmienią się do 2028 roku. Natomiast dla przyjezdnych, ograniczenia dotyczą samochodów benzynowych z normą Euro 1 (maksymalny wiek pojazdu – 27 lat) oraz diesli z normą emisji niższą niż Euro 4 (maksymalny wiek pojazdu – 19 lat).
Nowe regulacje wprowadzają również obowiązkowe wyposażenie samochodów w tzw. czarną skrzynkę oraz system ISA (Intelligent Speed Assistance). ISA ostrzega kierowcę dźwiękiem, gdy przekracza dozwoloną prędkość. Natomiast czarna skrzynka monitoruje różne aspekty wypadku, co ułatwia pracę policji przy jego badaniu.
Podsumowując, 2024 rok przynosi liczne zmiany dla branży transportowej w Polsce. Firmy transportowe powinny dokładnie analizować nowe przepisy i dostosować się do nich. Z pewnością przyczyniło by się to do uniknięcia kar i utrzymania wysokiego standardu usług transportowych.
Pozdrawiamy, zespół Tachoinfo