Nowe zasady importu z UE do Wielkiej Brytanii: Co warto wiedzieć o deklaracji Safety&Security GB?
Od 31 października 2024 Wielka Brytania wprowadza obowiązek składania deklaracji bezpieczeństwa i ochrony S&S GB. Dotyczy ona towarów importowanych z Unii Europejskiej. Deklaracja bezpieczeństwa i ochrony jest wykorzystywana przez władze graniczne Wielkiej Brytanii do analizy potencjalnego ryzyka stwarzanego na ich terytorium przez towary przekraczające ich granicę. Nie jest ona uwzględniana w innych obowiązkach celnych i podatkowych.
Deklaracja ta dzieli się na dwa rodzaje:
- ENS (Przewozowa) – wymaga przed importem towarów do Wielkiej Brytanii i Północnej części Irlandii. Trzeba ją złożyć przed dotarciem towaru na granicę ale może być modyfikowana przed jej przekroczeniem, np. jeśli zmieni się ilość towaru.
- EXS (Wywozowa) – wymagana dla wszystkich towarów opuszczających granice celne Zjednoczonego królestwa. Należy ją złożyć co najmniej godzinę przed załadunkiem towaru.
Ta pierwsza musi być stworzona, przed dostarczeniem towarów między innymi do Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, a termin jej złożenia jest uzależniony od środka transportu, jakim jest przewożony towar.
Przywozowa deklaracja skrócona musi być pełna i dokładna oraz sporządzona przed przybyciem towaru na granicę. Można ją zmieniać w dowolnym momencie, aż do momentu dotarcia towarów do granicy z Wielką Brytanią, jeśli w trakcie transportu zmienią się informacje, takie jak ilość towarów czy czas przekroczenia granicy.
Co będzie wymagane do zgłoszenia S&S GB?
Aby złożyć deklarację, trzeba zarejestrować się w Usłudze S&S GB (przy imporcie do Wielkiej Brytanii), lub w systemie Kontroli Importu Irlandii Północnej (ICS NI; przy imporcie do Irlandii Północnej).
Do złożenia deklaracji wymagane są m.in.:
- Kod lub opis towarów,
- Dane nadawcy i odbiorcy,
- Ilość towaru, rodzaj oraz opakowanie,
- Środek transportu,
- Szczegóły dalszej podróży,
- Kod lokalizacji celnej portu.
- Akceptacja deklaracji
Zatwierdzona przez służby celne deklaracja otrzymuje, numer referencyjny i jest poddana analizie ryzyka. W niektórych przypadkach mogą się pojawić wymogi dodatkowych działań.
Odpowiedzialność za złożenie deklaracji spoczywa na przewoźniku lub spedytorze. Jednak, kiedy podróżować promem będzie naczepa bez kierowcy, to obowiązek spoczywa na armatorze, którzy jednak zazwyczaj zlecają to zadanie spedytorom.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://www.gov.uk/guidance/safety-and-security-requirements-on-imports-and-exports
Masz więcej pytań w tym temacie?
Zadzwoń lub napisz!
☎tel. (58) 58 58 584
📞tel. 533 091 190