
Wynajem pojazdów za granicą – polscy przewoźnicy mogą od teraz wynajmować pojazdy za granicą dzięki nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Wprowadzono ją w związku z unijnymi regulacjami dotyczącymi użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców, które zaczęły obowiązywać 31 grudnia 2024 roku.
Wynajem pojazdów za granicą – nowe przepisy.
Dzięki nowym przepisom, polscy przewoźnicy mogą:
- Wynająć pojazd za opłatą, pod warunkiem, że umowa najmu pojazdu zostanie zawarta na czas określony oraz w języku polskim.
Pojazd musi być jednak zarejestrowany w innym kraju Unii Europejskiej lub w Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Do powyższych przepisów zastosowano ograniczenia, takie jak:
- W przypadku transportu zarobkowego, pojazd z zagranicy może być wynajęty maksymalnie na kolejne trzy miesiące w roku kalendarzowym. Licząc od dnia zgłoszenia tego faktu do odpowiednich organów.
- W przypadku transportu niezarobkowego, pojazd może być użytkowany maksymalnie przez kolejne dwa miesiące w danym roku kalendarzowym.
Naruszenie powyższych limitów czasowych może skutkować karą finansową do 5 tys. zł
Warto zaznaczyć, że powyższe przepisy mają zastosowanie tylko w transporcie RZECZY. W transporcie OSÓB nie ma takiej możliwości.
Nowe zasady dotyczą również wynajmu polskich pojazdów przez zagranicznych przewoźników. Tak jak polscy przewoźnicy, zagraniczni będą podlegać ograniczeniom czasowym, w tym:
- Wynajmowany pojazd musi być używany zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1071/2009, które określa wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.
- Należy przestrzegać przepisów rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 dotyczących dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych, jeśli mają zastosowanie.
- Umowa dotyczy wyłącznie najmu pojazdu, a kierowca wynajętego pojazdu może być tylko osobą zatrudnioną w firmie najemcy.
- Pojazd przez cały okres umowy musi pozostawać wyłącznie do dyspozycji wynajmującego.
Dla licencji międzynarodowej zgłoszenia dokonuje się m.in. poprzez formularz IZDP (Informacja o wymianie taboru). Na danym druku WPC znajduje się informacja o kraju rejestracji pojazdu.
Kontrole przewozów kabotażowych – nowa strategia kontrolna.
W ramach wdrożenia nowelizacji unijne przepisy nakładają na każde państwo członkowskie UE obowiązek przeprowadzania kontroli przewozów kabotażowych, jeśli zajdzie taka potrzeba. W związku z tym w nowych przepisach zawarto zapis zobowiązujący Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD), Komendanta Głównego Policji oraz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) do opracowania jednolitej krajowej strategii kontroli przewozów kabotażowych. Organy mają 60 dni od wejścia w życie znowelizowanej ustawy, aby przygotować taktykę kontrolną, co oznacza, że opublikują pierwszą wersję strategii jeszcze w pierwszym kwartale 2025 roku. Następnie będą aktualizować ten dokument co dwa lata.
Interesuje Cię:
ROZLICZANIE CZASU PRACY KIEROWCÓW | KADRY I PŁACE | SZKOLENIA DLA FIRM TRANSPORTOWYCH | PANEL KLIENTA
Skontaktuj się z nami:
📧 biuro@tachoinfo.pl
📞 (58) 58 58 584 / 533 091 190.