Zgłoszenia w systemie IMI odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu efektywnego nadzoru i egzekwowania przepisów w całej Unii Europejskiej. Bez odpowiednich zgłoszeń i wymiany informacji, firmy łamiące przepisy mogłyby działać bezkarnie, co prowadziłoby do nieuczciwej przewagi konkurencyjnej.
Znaczenie zgłoszeń IMI dla firm transportowych
Obowiązek przedkładania oddelegowań do krajów członkowskich UE mają firmy wykonujące przewozy cross-trade oraz kabotaże. Zwolnieniu z tego obowiązku podlegają przedsiębiorstwa realizujące przewozy bilateralne oraz tranzyty.
W przypadku nieposiadania zgłoszenia IMI bądź posiadania takiego dokumentu, ale z nieaktualnymi lub niezgodnymi z prawdą danymi, państwo kontrolujące ma prawo do nałożenia mandatu w wysokości od 700€ nawet do 25 000€. W przeliczeniu na walutę polską może być ogromnym obciążeniem dla firmy. Karą może zostać objęty zarówno zleceniodawca, załadowca, spedytor oraz klient. Dlatego zalecamy, aby na bieżąco przedkładać zgłoszenia oraz aktualizować dane kierowców.
Najczęściej wykrywanym błędem w oddelegowaniach jest brak numeru rejestracyjnego pojazdu, którym aktualnie porusza się kierowca.
Zgłoszenia IMI – kontrole
Ostatnimi czasy zwiększyła się ilość kontroli na terenie państw Unii Europejskiej oraz tych wysyłanych bezpośrednio przez portal do zgłoszeń IMI.
Organy kontrolujące mają prawo wymagać przedstawienia dokumentów z okresu od jednego miesiąca nawet do pół roku z zastrzeżeniem, że inspekcja może odbyć się nawet po roku od wykonania przewozu.
Kontrolerzy z państw członkowskich UE mogą przesłać wniosek przez portal IMI z prośbą o udostępnienie dokumentów tj.:
– zapisy z tachografu z wymaganego okresu
– dokumentacja przewozowa (CMR)
– ewidencje czasu pracy
– umowa o pracę kierowcy
– lista płac
– potwierdzenie wypłaty wynagrodzenia
W przypadku nieokazania wymienionych wyżej dokumentów służby kontrolne przekazują sprawę do organów państwa odpowiednich do miejsca rejestracji firmy – wtedy przeprowadzana jest weryfikacja wewnętrzna.
Wprowadzenie tachografów nowej generacji również ma ścisły związek z przebiegiem takiej kontroli. Kierowcy będą zobowiązani wprowadzać każdy wykonany załadunek oraz rozładunek do urządzenia. Ma to skutecznie ułatwić służbom weryfikację rodzaju wykonanego przewozu oraz wykrycia nieprawidłowości, które również będą wiązać się z sankcjami pieniężnymi.
Macie więcej pytań w tym temacie?
Zachęcamy do kontaktu.
Zadzwoń lub napisz!
☎tel. (58) 58 58 584
📞tel. 533 091 190
📧biuro@tachoinfo.pl