Kolejne europejskie kraje decyduj? się na rozluźnienie dotycz?ce czasów pracy i odpoczynków kierowców w zwi?zku z trudn? sytuacj? wywołan? przez korona-wirusa. Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje.
Wielka Brytania (Anglia, Szkocja, Walia) – odstępstwa obowi?zuj? od 00:01 18 marca do 23:59 16 kwietnia 2020, dotycz? pojazdów wykonuj?cych dostawy żywności lub artykułów nieżywnościowych (środków higieny osobistej i środków czyszcz?cych) oraz leków bez recepty na trasach:
– z centrów dystrybucji do sklepów (lub magazynu przeładunkowego),
– od producenta lub dostawcy do centrów dystrybucji (w tym ładunki przewożone na trasie powrotnej)
– od producenta lub dostawcy do sklepu (lub magazynu przeładunkowego)
– pomiędzy centrami dystrybucyjnymi w wykorzystaniem łownych węzłów transportowych
– dostawy z głównych węzłów transportowych do sklepów
Przewidziane odstępstwa:
1) wydłużony limit czasu prowadzenia do 11 godzin
2) skrócenie odpoczynku dziennego z 11 do 9 godzin
3) wydłużony tygodniowy czas prowadzenia do 60 godzin, dwutygodniowy czas prowadzenia do 96 godzin
4) odroczenie obowi?zku rozpoczęcia tygodniowego okresu odpoczynku po sześciu dobach o 1 dobę, tzn. dopiero po 7 dobach
5) wydłużenie czasu prowadzenia bez przerwy 45-minutowej z 4,5 godzin do 5,5 godzin jazdy
———————————-
Irlandia – odstępstwa obowi?zuj? od 18 marca do 16 kwietnia 2020 roku. Dotyczy krajowego i międzynarodowego transportu towarów.
Odstępstwa od przepisów rozporz?dzenia 561/2006:
1) wydłużony dwutygodniowy czas prowadzenia z 90 do 112 godzin
2) co najmniej dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku w ci?gu dwóch kolejnych tygodni. Nie wymaga się rekompensaty ani regularnego tygodniowego okresu odpoczynku. Brak odroczenia wymogu rozpoczęcia tygodniowego okresu odpoczynku.
———————————
Słowacja – od 19 marca do 17 kwietnia 2020 roku. Dotyczy krajowego i międzynarodowego transportu towarów.
Odstępstwa od przepisów rozporz?dzenia 561/2006:
1) wydłużenie dziennego okresu prowadzenia z 9 do 11 godzin
2) wydłużenie tygodniowego czasu prowadzenia do 60 godzin
3) wydłużenie dwutygodniowego czasu prowadzenia do 96 godzin
4) wydłużenie czasu prowadzenia bez przerwy 45-minutowej z 4,5 godzin do 5,5 godzin jazdy
5) skrócenie odpoczynku dziennego z 11 do 9 godzin
———————————-
Malta – odstępstwa obowi?zuj? od 18 marca do 16 kwietnia 2020 roku. Dotyczy międzynarodowego transportu towarów
Odstępstwa od przepisów rozporz?dzenia 561/2006:
1) wydłużenie dziennego okresu prowadzenia z 9 do 11 godzin
2) skrócenie odpoczynku dziennego z 11 do 9 godzin
———————————-
Niemcy – odstępstwa obowi?zuj? od 18 marca do 17 kwietnia 2020 roku. Dotyczy transportu podstawowych towarów, takich jak żywność, lekarstwa, medyczne wyposażenie ochronne i paliwa.
Odstępstwa od przepisów rozporz?dzenia 561/2006:
1) wydłużenie dziennego okresu prowadzenia pojazdu z 9 do 10 godzin nie więcej niż pięć razy w tygodniu
2) możliwość skorzystania z dwóch kolejnych skróconych tygodniowych okresów odpoczynku ,
pod warunkiem że:
– kierowca korzysta z przynajmniej czterech tygodniowych okresów odpoczynku w ci?gu tych czterech kolejnych tygodni, z czego przynajmniej dwa s? regularnymi 45- godzinnymi okresami odpoczynku tygodniowego.
– rekompensata za skrócone odpoczynki tygodniowe powinna zostać pobrana przed kolejnym okresem odpoczynku.
———————————-
Luksemburg – 19 marca do 17 kwietnia 2020 roku. Dotyczy krajowego i międzynarodowego transportu towarów.
Odstępstwa od przepisów rozporz?dzenia 561/2006:
1) wydłużenie tygodniowego czasu prowadzenia do 60 godzin
2) wydłużenie dwutygodniowego czasu prowadzenia do 96 godzin
3) odroczenie tygodniowego okresu odpoczynku powyżej sześciu – 24 godzin.
———————————–
Rumunia – 18 marca do 16 kwietnia 2020 roku. Dotyczy krajowego i międzynarodowego transportu towarów.
Odstępstwa od przepisów rozporz?dzenia 561/2006:
1) wydłużenie dziennego okresu prowadzenia z 9 do 11 godzin
2) wydłużenie czasu prowadzenia bez przerwy 45-minutowej z 4,5 godzin do 5,5 godzin jazdy
3) skrócenie odpoczynku dziennego z 11 do 9 godzin
4) odroczenie tygodniowego okresu odpoczynku powyżej sześciu – 24 godzin.
———————————-
Bułgaria – 19 marca do 13 kwietnia 2020 roku. Dotyczy krajowego i międzynarodowego transportu towarów.
Odstępstwa od przepisów rozporz?dzenia 561/2006:
1) wydłużenie dziennego okresu prowadzenia z 9 do 11 godzin
2) wydłużenie czasu prowadzenia bez przerwy 45-minutowej z 4,5 godzin do 5,5 godzin jazdy
3) skrócenie regularnego tygodniowego okresu odpoczynku z 45 godzin do 24 godzin.
Przypominamy, że zgodnie z artykułem 12 Rozporz?dzenia WE 561/2006 kierowca powinien wskazać powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urz?dzenia rejestruj?cego lub na wydruku z urz?dzenia rejestruj?cego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalaj?cego na postój.